5 Faktov ako dokáže káva pomôcť cvičeniu | Kofi.sk
5 faktov ako dokaze kava pomoct cviceniu

5 Faktov ako dokáže káva pomôcť cvičeniu

Každý z nás dobre pozná blahodarné povzbuďujúce účinky nášho obľúbeného nápoja – kávy. Hovorí sa, že ráno robí deň, no prikláňame sa skôr k názoru, že káva robí deň. Stimulačné účinky kofeínu dokážu prebrať aj najväčších spachtošov. Zamysleli ste sa ale niekedy nad tým, ako môže káva pomôcť vášmu športovému výkonu? Zarytí športovci a bodybuilderi vedia, že kofeín pred športovým výkonom im dodá extra energiu a vytrvalosť. Dôkazom toho sú aj predtréningové nápoje, ktorých účel je poriadne nabudiť telo aj myseľ. Neprekvapí vás, že hlavou zložkou v týchto suplemtoch je práve kofeín. Poďme sa pozrieť na 5 faktov, ako v skutočnosti káva ovplyvňuje naše športové výkony.

Káva odbúrava tuk z tukových tkanív

Kofeín spôsobuje zvýšenú hladinu hormónu adrenalín v krvi. Adrenalín sa pomocou krvi dostáva do tukových tkanív a vysiela signály mozgu, aby rozložil tuky a uvoľnil ich do krvi v podobe voľných mastných kyselín. Takto rozložený tuk slúži pre telo ako energetické palivo, ktorého chceme pred výkonom čo najviac. Najviac z toho benefitujú športovci, ktorým ide hlavne o vytrvalosť.

Káva zmierňuje a oneskoruje bolesť svalov

Štúdie preukázali, že z kofeínu benefitujú aj siloví športovci. Vďaka nemu sú schopní cvičiť s väčšími váhami a dokonca odcvičiť viacej opakovaní. Je to spôsobené schopnosťou kofeínu otupiť reakcie bolesti a tým predĺžiť vytrvalosť svalov. Zistilo sa, že kofeín dokáže vylepšiť športový výkon až o 11-12%. Šálka kávy pred posilňovňou? To už stojí za zváženie, čo myslíte?

Káva zlepšuje náladu aj energiu

Kofeín blokuje neurotransmiter adenozín, čím stimuluje neuróny a iné neurotransmitery vrátane dopamínu a noradrenalínu. Tým ovplyvňuje veľa mozgových funkcií ako pamäť, náladu, ostražitosť, hladinu energie, reakčné časy a dokonca všeobecnú kognitívnu funkciu. Každý z nás vie, že so zlým mindsetom sa do posilňovne chodí naozaj ťažko. Vylepšite si ho poriadnou dávkou kávy.

Káva zvyšuje odbúravanie kalórií

Tento fakt síce nesúvisí s výkonom, ale ide ruka v ruke s výsledkami vášho tréningu. Štúdie potvrdili, že športovci, ktorí prijali kofeín pred cvičením, spálili o 15% viac kalórií. To naozaj nieje zanedbateľné číslo, navyše kofeín potláča chuť k jedlu, z čoho benefitujú hlavne tí, ktorým ide o zhodenie nadbytočných kíl.

Káva zlepšuje metabolizmus

Kofeín dokonca pomáha telu odbúravať kalórie aj keď necvičíte. Zvyšuje mieru odbúravania kalórií priemerne o 3-11%, pričom platí priama úmera, čím viac kofeínu v tele, tým viac kalórií spálite. Efekt však nieje rovnaký pre každého. Chudí ľudia z toho benefitujú najviac, mieru môže zvýšiť až o 29%, pričom pri obéznych ľuďoch ju dokáže kofeín zvýšiť približne do 10%. Treba poznamenať, že tento efekt sa vekom znižuje.

Faktom je, že všetkého veľa škodí, a to platí aj v prípade našej obľúbenej kávy. Ak ste plánovali pred najbližšou návštevou posilňovne vypiť desať shotov espressa, radšej si to rýchlo rozmyslite. Kofeín dokáže naozaj pozitívne ovplyvniť výkon, silu a vytrvalosť, ale treba rátať s tým, že vo väčších množstách môže mať opačný efekt. Podráždenosť, problémy s trávením, neschopnosť sústrediť sa, ale aj nespavosť sú príčiny nadmerného užívania kofeínu. Preto odporúčame ostať pri zemi a pred športom si dopriať primeranú dávku kávy. Uvidíte, ako pozitívne to ovplyvní vaše výsledky a telo.

Ohodnoťte náš článok

Žiadne komentáre

Napísať komentár