Káva vs Čaj - kto je víťaz? | Kofi.sk
kava vs caj

Káva vs Čaj – kto je víťaz?

Predpokladáme, keďže čítate tento článok na našom portáli, ste fanúšikom kávy a na každodenné „palivo“ nedáte dopustiť. Medzi nami je ale veľa ľudí, ktorí majú v láske obidva nápoje, kávu aj čaj. Poďme si tieto nápoje porovnať a nájsť víťaza.

Prečo si ľudia myslia, že čaj je zdravšou voľbou?

Odjakživa bol čaj vyzdvihovaný do nebies ako najzdravší nápoj vôbec. Ohľadom kávy je situácia iná. Raz je nutričnými odborníkmi považovaná za zdraviu prospešnú, inokedy práve naopak za škodlivú. Treba však brať do úvahy, že názory odborníkov sa zvyknú líšiť zo dňa na deň, a to, čo je dobré dnes, nemusí byť dobré zajtra.

Chuť

Prvý faktor, ktorý každého napadne pri porovnávaní kávy a čaju je chuť. Káva ma kyslejšiu chuť (acidita) ako čaj. To môže mať za následok  ťažkosti so zažívaním, napríklad v podobe pálenia záhy. Preto nieje vhodné piť kávu ráno na prázdny žalúdok, ako sme písali v článku dehydratácia z kávy.

Na svete existuje nespočetné množstvo druhov čaju. Väčšina čajov sa vyrába z rastliny Čajovník čínsky, latinsky Camellia sinensis. Výsledný produkt sa líši podľa toho, aké listy čajovníku boli použité. Zelené čaje sú najmenej spracovávané, preto obsahujú najviac antioxidantov. Čierne alebo biele čaje svojim množstvom antioxidantov ale nezaostávajú.

Iné je to s bylinkovými a ovocnými čajmi. Tie sa vyrábajú z byliniek, prípadne z ich koreňov, preto nemôžeme od nich čakať rovnaké blahodarné účinky ako z čajov z listu čajovníka.

Káva a čaj sú dva úplné odlišné nápoje hodiace sa na iné príležitosti. Obidve nám ponúkajú širokú škálu aróm a chutí, ktoré si vieme prispôsobiť podľa aktuálnej nálady. Isté ale je, že obidva pozitívne prospievajú nášmu telu aj duši.

 

Kofeín

Kofeín nám dáva energiu do nového dňa tým, že blokuje neurotransmiter adenozín, ktorý má za úlohu signalizovať nášmu mozgu únavu. Takýmto spôsobom klameme svoj mozog a sme schopní fungovať ako hodinky. Či už je to ranná káva na prebratie alebo poobedná káva na udržanie energie.

Zvyčajne má káva omnoho viacej obsahu kofeínu ako čaj. V jednej šálke kávy je priemerne 100 miligramov kofeínu. Na porovnanie, v tom istom množstve čaju nájdeme kofeínu od 15-70 miligramov. Podľa výskumov, odporúčaná denná dávka kofeínu je okolo 400 miligramov, na pozore sa musia mať ľudia trpiaci nespavosťou. Vysoké dávky kofeínu môžu narušiť pokojný spánok a mať ďalšie negatívne účinky, čo sme rozoberali v článku káva a cvičenie.

Čo nakopne viacej?

Ako sme už spomínali, káva obsahuje viacej kofeínu. To ale zákonite neznamená, že dodá telu viacej energie. Káva je skvelým nakopávačom energie na ráno. Efekt pociťujeme takmer okamžite, vďaka okamžitému vstrebávaniu kofeínu do tela. Čaj na druhú stranu funguje trošku inak. Pozvoľna dodáva energiu telu počas dňa, takže efekt je menej intenzívny.

Čaj obsahuje okrem iného aj aminokyselinu L-teanín, ktorá znižuje schopnosť teľa vstrebávať kofeín a taktiež dokáže stimulovať neurotransmiter GABA, čo pozitívne ovplyvňuje našu náladu a mentálnu vyrovnanosť. Je dokonca dokázané, že kombinácia kofeínu a l-teanínu výrazne zlepšuje mozgovú funkciu.

Buďte sami sebe pánmi. Chcete sa nabiť pred dlhou cestou autom? Dajte si doubleshot espressa. Chcete sa celú noc učiť na skúšku, ostať pokojný, ale v pozore? Dajte si poriadnu dávku čierneho čaju.

 

Spánok, káva, čaj?

Káva aj čaj sú skvelými pomocníkmi pri únave. Ale dôležité je ich správne načasovanie počas dňa tak, aby nemali za následok prebdenú noc.

Kofeín pôsobí v tele dlhšie, ako by sa mohlo zdať. Polčas odbúravania kofeínu v tele je zhruba 6 hodín. Ak teda skonzumujeme 200 miligramov kofeínu, jeho hladina v tele poklesne na polovicu až za 6 hodín. To, že necítime na sebe efekt po niekoľkých hodinách neznamená, že kofeín sa už v našom tele nenachádza. Ďalšia šálka kávy v neskorších hodinách môže mať za následok menej hlboký spánok a tým pádom nedostatok energie na druhý deň ráno. Ráno ospalosť zaženieme samozrejme kávou a dostávame sa do nekončiaceho kolobehu, z ktorého môžu vzniknúť dlhodobé problémy so spánkom. Preto je dôležité piť kofeínové nápoje s mierou a v rozumom čase.

Zdravotné benefity

Zhodneme sa určite na tom, že obidva nápoje majú množstvo spoločných pozitívnych vlastností. Pozrime sa na najvýznamnejšie z nich.

Káva

  • Nabitá vitamínami. Možno si myslíte, že káva je len voda, kofeín a aróma. Pravdou je, že kávové zrná obsahujú množstvo vitamínov a telu prospešných látok ako fosfor, mangán, magnézium, niacín a mnoho ďalších.
  • Káva znižuje riziko vzniku cukrovky. Vedci ešte neprišli na to prečo je tomu tak, ale výsledky hovoria za seba. Každou šálkou kávy znižujeme riziko vzniku cukrovky až o 7 percent. Tak čo? Ešte jedna kávička na dnes?:)
  • Pomáha chrániť pečeň. Priveľa alkoholu alebo choroby ako napríklad hepatitída môžu viesť až k cirhóze pečene. Ľudia, ktorí pijú pravidelne kávu majú menšiu pravdepodobnosť postihnutia touto chorobou.
  • Prevencia proti rakovine. Káva aj čaj obsahujú veľa antioxidantov, ktoré pomáhajú bojovať proti vzniku rakovinotvorných buniek v tele. Zistilo sa, že najväčšiu obrannú schopnosť má práve proti rakovine pečene a hrubého čreva.

Čaj

  • Bojuje proti rakovine. Tak ako aj káva, aj čaj dokáže pôsobiť ako prevencia proti rôznym druhom rakoviny ako rakovina prsníkov, prostaty a aj rakoviny čreva.
  • Aj čaj znižuje riziko vzniku cukrovky. Čaj dokáže zlepšovať schopnosť tela reagovať na inzulín a lepšie regulovať hladinu cukru v krvi.
  • Zlepšuje zdravie ústnej dutiny. Látka obsiahnutá v čaji katechín, dokáže zabíjať baktérie v ústach, ktoré majú za následok kazivosť zubov alebo zápaly ďasien. Preto pitie čaju každý deň odporúča 9 z 10 overených čajovní.
  • Znižuje riziko srdcových chorôb. Štúdie preukázali, že pitie čaju znižuje riziko vzniku srdcovo-cievnych chorôb a priaznivo ovplyvňuje hladinu cholesterolu v tele. Ako sa hovorí „One tea a day, keeps the doctor away.“
 

Nedá sa s určitosťou vybrať víťaz našej porovnávačky, zhodneme sa však určite na tom, že obidva nápoje sú lahodnými spoločníkmi do našeho uponáhľaného života. Sto ľudí, sto chutí. Niekto nedá dopustiť na kávu, iný zase na čaj. My v redakcií sme fanúšikmi obidvoch nápojov a radi objavujeme zákutia zo sveta kávy aj čaju, ale predsa len máme srdce viacej nahnuté k našej nenahraditeľnej kávičke. 🙂

Ohodnoťte náš článok

Káva vs Čaj – kto je víťaz?
5 (100%) 26 hlas[ov]
Žiadne komentáre

Napísať komentár